Isnin, 9 Februari 2009

Menyingkap Tabir Kesalah fahaman Terhadap Jemaah Tabligh

segala puji bagi Allah Tuhan Pemelihara Seluruh Alam,Selawat dan Salam semoga tetap dilimpahkan kepada sebaik-baik nabi dan rasul Muhammad SAW dan seluruh pengikutnya sampai hari pembalasan.

selanjutnya jika anda belum pernah melihat sesaorang.atau kelompok/jemaah dari dekat, dengan bersahabat atau dengan melibatkan diri, anda tidak dapat menghukuminya dengan pandangan yang benar.Sebab sudah jelas apa sahaja yang anda dengar dari orang2 itu belum tentu benar dan tepat. Maka dari itu Allah memerintahkan kita :

"apabila seseorang fasiq datang membawa berita kepadamu, maka selidikilah...."

Rasulullah bersabda :

" cukuplah seseorang dikatakan pembohong, bila ia memberitakan segala yang ia dengar."

Amma ba'du...

LAPORAN TENTANG IJTIMA JEMA'AH TABLIGH DIPAKISTAN
(oleh syeikh Saleh bin Aly-Asy-Syuwaiman)

Bismillahirrahmaanirrahim

Yang mulia orang tua kami Syaikh Abdul Aziz Bin Abdullah Bin Baz, Ketua Umum Lembaga Riset Ilmiyah Fatwa,Dakwah dan Bimbingan Islam. Semoga Allah mnjaganya dari segala keburukkan dan memberikan taufiq dalam langkah-langkahnya.Amin....

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarokatuh

liburan saya mulai pada tanggal 1/3/1407 H dan saya telah melakukan perjalanan ke Pakistan pada tanggal 3/3/1407 H bersama dengan rombongan ulama dan mahasiswa dari dari berbagai universiti, antara lain Universiti Islam,Uni. Imam Muhammad Bin Saud, Uni. Raja Saud dll. Kami benar2 telah menyaksikan keajaiban. Begitu kami sampai kebandar Lahore, kamidisambut oleh sekelompok pemuda soleh, yang memancar cahaya ilmu dan iman dari janggut2 dan wajah2 mereka.Kami berjalan menuju ke masjid bandar dan melaksanakan solah sunat. Kemudian kami duduk berkumpul dengan rombongan2 dari berbagai2 negeri dan negara. Maka salah seorang dari mereka menyampaikan kalimat2 yang sangat2 mengesankan hati.

kemudian datang mobil untuk mengangkut kami ketempat perhimpunan di Raiwind. Perhimpunan yang indah, yang menyebabkan kekhusyukan hati, berlinangan airmata kerana gembira dan rasa takut kepada Allah. Perhimpunan yang menyerupai perhimpunan penduduk syurga. Tidak ada kata2 teriakan, tidak ada perasaan lelah, tidak ada perkataan sia2,tiada kekacauan dan tiada pembohongan.

Sangat bersih! tiada bau busuk dan tiada kekotoran.Diatur dengan sangat tertib, dengan tanpa polantas, tanpa polis keamanan,tanpa kereta2 polis dan tanpa penjaga. Padahal perhimpunan itu mencakupi satu juta orang lebih.

Kehidupan alami dan fitrah yang dilingkupi oleh zikrullah, ilmu, ceramah2 umum, pelajaran taklim dan halqah zikir (kumpulan mengingati Allah) siang dan malam. Demi Allah, ini adalah perhimpunan yang menghidupkan hati, menyinarkan dan meningkatkan iman.

Alangkah elok dan indahnya, kerana ia memberikan kepada kita gambaran tentang kehidupan para sahabat, tabi'in dan tabi'ittabi'in r.a. Perjuangan, ilmu dan zikir kata2 yang baik, pebuatan2 yang baik, gerakkan2 islami yang indah, wajah2 yang memancarkan cahaya iman dan ilmu.

Anda tidak akan mendengar kecuali kata2 Tauhid dan zikir,tasbih, tamid, tahlil, takbir, membaca Al-Quran, salam, menjawab salam ucapan jazakallahu khairan dst.

Anda tidak memandang kecuali yang menyenangkan anda dan menyenangkan hati anda, berupa kegiatan menghidupkan sunnah Rasulallah dengan segar, untuk anda nikmati setiap saat. Sungguh ini merupakan perhimpunan islami yang agung,indah dan manis.

Secara global ia merupakan praktik penerapan Al-Quran dan Al-sunnah. Betapa sunnah menimbulkan kehidupan yang baik dan membahagiakan. Dan betapa saya sangat mendambakan perhimpunan ini dilaksanakan dinegeri Arab Saudi. Sebab negeri ini sangat layak untuk setiap kebaikan, dan selalu menandingini negeri2 lain dalam setiap kebaikkan semenjak masa kejayaan Raja Abdul Aziz, semoga Allah mengampuninya dan menyucikan rohnya di jannatun na'im dan mengumpulkan kita semua di Syura Firdaus.

Peribadi2 jema'ah ini berasal dari seluruh pelosok dunia. Mereka memiliki satu bentuk, satu tabi'at, satu kata dan satu tujuan. seakan mereka turunan dari satu orang, atau seakan Allah swt menciptakan satu hati dan membahagi-bahagikan kepada mereka.

Mereka tidak mempunyai ambisi dan cita2, selain ingin berpegang teguh dengan tujuan2 agama dan mengadakan perbaikkan terhadap pemuda dengan pemuda muslim dan membimbing non-muslim kejalan Allah yang terpuji. Bagaimanakah oang2 yang bingung berani menyerang orang2 soleh ini..?

Syaikh Abdul Majid A-Zindany mengatakan tentang mereka..." Mereka adalah penduduk-penduduk langit yang berjalan diatas bumi..."
Hati(jenis) apakah yang berani lancang memaki mereka dan menuduh mereka dengan hal2 yang tidak ada pada diri mereka?

Saya memperkirakan tujuan jemaah ini sama denga tujuan pemerinah Arab Saudi yaitu membuat perbaikan terhadap manusia di seluruh dunia, menyebarkan perasaan aman dan keamanan diseluruh pelosok negeri.Dari sudut manakah mereka dapat diserang?

Dan manakala ceramah2 selesai sesudah isya', engkau mengarahkan pandanganmu kekanan dan kekiri, engkau akan melihat kumplan2(halqah) ilmiyah yang dapat engkau ikuti mana sahaja yang engkau suka. Dihalqah mana saja engkau duduk pasti engkau mendapat pelajaran.

Apabila keadaan sudah sepi dan mata sudah tidur, engkau pasti melihat mereka tegak seperti tiang2. Mereka salat sebelum tidur. Pada akhir malam engkau pasti mendengar suara mereka seperti suara sarang lebah kerana menangis, merintih dan merengek2 kepada Allah agar mengampuni dosa2 mereka dan dosa2 kaum muslimin, menyelamatkan mereka dan saudara2 sesama muslim dari neraka, dan memberikan hidayah kepada seluruh manusia sehingga mampu menghidupkan Sunnah Rasulullah saw.

Ringkasnya, sesungguhnya perhimpunan ini sangat patut dihadiri oleh para ulama dan penuntut ilmu, bahkan setiap muslim yang takut akan Allah dan mengharapkan kebahagian dikampung akhirat.Semoga Allah memberikan balasan baik kepada para perlaksananya, meneguhkan mereka, menolong mereka dan menjadikan usaha mereka bermanafaat untuk kaum muslimin. Sesungguhnya Ia Maha Mendengar Dan Maha Mengabulkan Doa.

Adapun yang menanganinya adalah para hafidz Al-Quran. Penumbuk gandum menumbuk gandum dengan bismillah, takbir, tahlil dan tahmid. Pembakar roti bekerja dengan bismillah, takbir tahlil dan tahmid.Kami telah mendengar dan menyaksikan mereka tanpa mereka sedari.Maha suci Allah yang telah membukakan pandangan mereka, memberikan taufiq kepada mereka untuk selalu berzikir kepadaNya dan menunjukan kepada mereka jalan yang benar, yang dicita2kan oleh setiap muslimin.

Dan pada hakikatnya syeikh yang mulia- sesiapa sahaja yang menyertai mereka pasti menjadi da'i ilallah melalui latihan dan lamanya persahabatan.Alangkah baiknya jika saya mengenali mereka ini semenjak saya masih di mahasiswa di Uni. dahulu...pasti hari ini saya sudah menjadi 'allamah' dalam dakwah dan seluruh ilmu.

Inilah, demi Allah, apa yang saya pertaruhkan KepadaNya. Dan Ia Yang Maha Berkuasa pasti akan meminta pertanggungjawaban saya tentang hal ini pada hari dimana tidak berguna harta mahupun keturunan, dan tidak seorangpun dapat menolong orang lain.

Alangkah baiknya seandainya para da'i dibawah lembaga syeikh yang penuh berkah ini bertasipitasi dalam perhimpunan ini dan keluar bersama jema'ah untuk belajar keikhlasan, sistem dakwah, akhlak para sahabat, tabi'in dan tabi'ittabi'in. Semoga Allah meredhai mereka seluruhnya.

sebagai penutup saya berdoa kepada Allah agar menunjukan yang haq itu adalah haq dan memberikan kita kekuatan untuk mengikutinya. Semoga Ia ilhamkan kepada kita kebaikkan urusan kita, memberikan kepada kita keikhlasan dan ketepatan, melindungi kita dari keburukan2 diri, hawa nafsu dan syaitan, menolong agamaNya,meninggikan kalimahNya, memuliakan pemerintahan kita dengan Islam dan memuliakan Islam denga pemerintahan kita.Sesungguhnya Dia adalah Pemilik dan Penguasa segala urusan.

Salawat dan salam semoga tetap di limpahkan kepada Nabi Muhammad saw, keluarga dan sahabat2nya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan