Isnin, 9 Februari 2009

Jannatul Ma'waa

Diriwayatkan dari Nabi s.a.w bahawa Nabi s.a.w bersabda

Tatakala ALlah s.w.t selesai menciptakan Jibril a.s dengan bentuk yang paling indah,dan menciptakan pula baginya enam ratus pasang sayap, yang setiap pasang sayap panjang antara timur dan barat, maka Jibril memperhatikan dirinya, seraya berkata : ‘Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih indah bentuknya daripadaku?’

ALlah s.w.t menjawab : ‘ Tidak.’

Maka Jibril berdiri seraya bersolat dua rakaat, kerana syukur kepada ALlah s.w.t dan tiap-tiap rakaat lamanya dua ribu tahun.

Setelah selesai solat ALlah s.w.t berfirman : ‘Hai Jibril,kamu telah menyembah kepadaku dengan ibadah yang sungguh-sungguh dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadahmu, akan tetapi diakhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad. Dia mempunyai umat yang lemah dan selalu berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat dengan hanya sejenak sahaja, mereka dalam keadaan lupa dan kekurangan, fikirannya pun melayang-layang tidak menentu dan dosa merekapun besar. Maka demi kemuliaanku dan ketinggianku, sungguh solat mereka itu lebih aku sukai daripada solatmu, kerana mereka mengerjakan solat dengan perintahku sedangkan engkau mengerjakan solat tanpa perintahku.’

Kata Jibril, ‘ Ya Tuhanku, apakah yang engkau anugerahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadah mereka ?’

ALlah berfirman : ‘Mereka kuberikan ganjaran Syurga Ma’waa, sebagai tempat tinggal.’

Maka Jibril meminta izin kepada ALlah untuk melihat Syurga Ma’waa itu dan Allahpun mengizinkannya.

Kemudian berangkatlah Jibril dengan mengembangkan seluruh sayapnya. Setiap dia merentangkan dua sayapnya dapat menempuh jarak seperjalanan tiga ribu tahun dan tatakala dirapatkan dapat menempuh jarak yang sama pula.

Maka diapun telah terbang secara demikian selama tiga ratus tahun lamanya sehingga letih dan lemahlah dia, yang akhirnya turun untuk berteduh dibawah bayangan sebuah pohon dan bersujud kepada ALlah s.w.t seraya berkata (didalam sujudnya) ‘Ya Tuahnku, adakah saya sudah menempuh jarak setengahnya, sepertiganya atau seperempatnya?

ALlah menjawab : ‘Hai Jibril, walaupun engkau terbang tiga ratus ribu tahun, dan seandainya aku beri kepadamu kekuatan seperti kekuatanmu yang telah ada, dan aku berikan pula sayap sebanyak sayap yang telah engkau miliki, lalu engkau terbang seperti yang telah engkau lakukan nescaya engkau tidak akan sampai kepadanya sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umatnya Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan. ( Al-Hadith )

(Dipetik dari kitab Durratun Nasihin ms 119-122)

P/s : semoga ALlah s.w.t sentiasa memberi kita semua taufik dan hidayah untuk mentaatiNya..Amin.

hamba yang hina
-CheAn-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan