Rabu, 10 Disember 2014

CARA MENGANGKAT ARNAB DENGAN BETUL

Assalamu'alaikum...

Pada episod yang lepas kami telah kongsikan penyakit-penyakit yang biasa berlaku kepada arnab. Kali ini kita akan mengupas pula "kesakitan" yang dialami oleh arnab akibat dari salah laku sipemilik..

CARA MENGANGKAT ARNAB DENGAN BETUL


Bagi arnab-arnab yang agak besar seperti arnab pedaging misalnya, cara terbaik bagi mengangkat arnab tersebut adalah dengan memaut kepada bahagian perut dengan sebelah tangan manakala satu tangan lagi mengampu pada bahagian bawah punggung. ( gambarajah atas )

Walaubagaimanapun, jika arnab tersebut agak agresif, menggenggam kulit pada belakang tengkuk dan mengampu bahagian punggungnya adalah cara yang biasa digunakan. ( cara ini amat tidak digalakkan terutama kepada arnab hias yang bersaiz kecil. ) Ini kerana cara ini akan mengakibatkan kesakitan kepada arnab tersebut dan akan meninggalkan kesan lebam pada bahagian bawah kulit. ( gambarajah bawah )






 CARA SALAH MENGANGKAT ARNAB




Meskipun arnab-arnab ini hidup dengan cara yang berbeza ( for pet or meat purpose ), kebanyakkannya akan mati dengan cara yang sama. ( gambarajah dibawah )



 MAJULAH ARNAB UNTUK SEMUA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan