Selasa, 11 Jun 2013

PEDIGREE ARNAB



PEDIGREE ARNAB

Ini adalah contoh salinan pedigree arnab...pedigree boleh dikeluarkan oleh sesiapa sahaja tanpa didaftarkan dimana2 asalkan ianya cukup syarat2nya...
- Breeder yg membreedkan arnab tersebut
- cukup kuota 3 generasi
- Baka yg sama, xde campur2 dengan baka lain atau mixbreed
- mempunya data seperti nama arnab, jantina, tarikh lahir, no tattoo, berat (dikira setelah arnab tersebut berumur 6 bulan), warna, no.register (jika ada) & no.GC (jika ada)
- gaya menyampaian dan rekabentuk pedigree adalah mengikut kreativiti breeder yg mengeluarkan pedigree tersebut asalkan secara asasnya salasilah 3 generasi mudah difahami.

* Jika tidak mencukupi kuota 3 generasi, cukuplah sekadar merekod data2 tersebut sehinggalah cukup 3 generasi..kemudian baru la boleh dikeluarkan pedigree asalkan segala maklumat yg dilampirkan adalah tepat & betul..


Pedigree (kertas) sahaja tidak semestinya mempengaruhi kualiti. Pedigree adalah hanya rekod keturunan arnab. Ia adalah hanya satu langkah untuk menaiktaraf arnab anda. Arnab berdaftar(register) mempunyai kriteria yang ketat dan mesti memenuhi kriteria untuk didaftarkan.

Apakah yang dimaksudkan arnab arnab berdaftar? Hanya arnab berumur enam bulan keatas sahaja boleh didaftarkan. Pemilik arnab mestilah ahli American Rabbit Breeders Association(ARBA). Mesti disertai dengan 'tiga generasi lengkap (3rd Gen pedigree) serta 'Tattoo' di telinga, Berat dan jenis hendaklah dibawa kepada 'registrar' untuk di teliti. 'Registrar' akan meneliti arnab dan kriteria baka dengan terperinci berpandukan "Standard Of Perfection" dan mengesahkan arnab itu memenuhi semua ciri-ciri kualiti untuk sesuatu baka sebelum ia boleh didaftarkan. Apabila arnab didaftarkan, ia mestilah memenuhi semua aspek, ciri dan keperluan sesuatu baka tersebut. Arnab yang 'DQ' tidak boleh didaftarkan. Arnab berdaftar mempunyai nilai yang lebih besar daripada arnab yang tidak berdaftar(register).Nombor pendaftaran kemudian dimasukkan kedalam 'pedigree'. Kertas kerja rasmi akan dihantar oleh ARBA mengesahkan proses pendaftaran. ARBA akan membandingkan maklumat pada borang pendaftaran dengan pangkalan data mereka. Jika ada info yang tak setara, pendaftaran akan ditolak.

Diadaptasi dari Bonny Wagoner.



Apa ada pada 'pedigree'? Dalam sesuatu 'pedigree' kebiasaannya akan memperincikan nama, 'tatoo' telinga, berat, warna dan nombor 'GC' bersama-sama dengan 'anugerah' yang telah dimenangi oleh arnab dalam keturunan itu. Dengan cara ini, hanya arnab berdaftar sahaja boleh diberikan 'GC'. Arnab pertama(detail arnab permulaan) yang ditulis pada 'pedigree' ialah arnab kepunyaan kamu. Ia adalah piawaian biasa, kebiasaannya bermula dengan sama ada nama pembiak baka atau nama sesebuah 'rabbitry' tersebut. Mengapa nama pembiak atau nama rabbitry? Kerana pembiakbaka itulah yang 'menciptanya'. Nama pembiak baka atau nama rabbitry pada nama arnab tidak menentukan pemilikan. Sebaliknya, ia adalah 'kredit' kepada pembiakbaka tersebut. Wallahualam

MAJULAH ARNAB UNTUK SEMUA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan