Rabu, 30 September 2015

Nota Gembira #6 : Main Masak-masak vs Masak Main-main - Nasi Bukhara

Masak main-main - Nasi Bukhara

" benda baik jika ditangguh-tangguhkan akan datang buruknya, benda buruk jika ditangguh-tangguhkan akan datang baiknya "

Setiap orang (terutamanya masa sekolah dulu) mesti mempunyai cita-cita bila besar nak jadi apa kan?aku juga tidak terkecuali...cikgu, polis,doktor tu boleh dikatakan jawapan standard masa sekolah rendah..... dulu cita-cita aku ialah nak jadi postman...iya jadi postman sebab seronok dapat naik motor keliling kampung setiap hari...( tu je la yang aku nampak masa tu..huhuu ) dan cita-cita itu kekal sehingga ke darjah 5. 
Setelah agak kerap menonton siri MacGyver aku bercita-cita untuk jadi mekanik pulak ( upgrade sikit dari naik motor boleh naik kereta ) tu pun x bertahan lama bila di form 1 aku rasa jadi tokey restoran lebih menepati jiwa aku setelah mula berjinak-jinak dengan dunia melepak di warong dan dapat tengok duit masuk hari-hari ( dah start materialistik sikit - sebenarnya serampang dua mata, makan dapat, duit pun dapat )
Masuk form 4 aku ambil aliran Mechanical Engineering lalu melanjutkan pelajaran dalam jurusan Business Studies, dan bersambung ke Investment Analysis...memang kelaut la cita-cita nak jadi postmen aku tu...huhuu

Entry akan datang akan ada cerita pasal aku kerja di Chow Kit sebagai tukang sembelih ayam...ni lepas SPM punya cerita ( 1989-1990 )

Hari ni nak bercerita tentang Nasi Bukhara sebenarnya.....rempah bukhara segera yang mudah didapati dipasaraya pasti akan menjadi lebih sedap jika pandai diolah dan diberikan sentuhan kreatif dari sepemasak...( lain macam je ayat ni... )

Beras di gunakan : Beras Wangi Mamaloy 1 cawan + Beras Herba Taj Mahal 3cawan
Bahan Utama : Rempah Nasi Bukhara, ayam 1/2 ekor
Bahan Sampingan : (1) Rempah Tumis ( 1 bungkus ), bawang besar 1 biji dipotong dadu, bawang putih 6 ulas dipotong nipis, bawang goreng ( ni orang pemalas punya kerja...lecah nak phiris bawang merah ni aku guna bawang goreng je...), 
(2) 1 biji tomato, lada hijau / merah , daun pudina ( kalau xde daun pudina belasah masuk daun sup pon boleh...sendiri nak makan, apa ada hal )

Cara Memasak : Tumis bahan (1) + rempah bukhara sampai naik bau, masukkan ayam...gaul lebih kurang pastu masukkan beras, gaul lagi sikit, masukkan bahan (2) dan masukkan air 3.5 cawan...kacau rata dan tutup.....

Tunggu sehingga masak +- 10 minit.....sedia untuk dihidang..huhuuu

Saiz Hidangan : 6 - 8 orang
Masa : 20 minit
Kos Terlibat : RM20



Tiada ulasan:

Catat Ulasan