Isnin, 1 Disember 2014

PENTERNAKAN ARNAB PEDAGING

PENTERNAKAN ARNAB PEDAGING

Walaupun  Penternakan Arnab Pedaging ini kelihatan seperti agak asing bagi masyarakat Malaysia, tetapi ia sebenarnya tidak bagi masyarakat Eropah khususnya dan Negara-negara maju amnya. Negara-negara seperti Itali, Perancis, German, Belgium, Kanada, Amerika Syarikat , Jepun, Singapura dan Afrika sudah sekian lama menjadikan daging arnab sebagai diet utama dalam menu pemakanan mereka.

Ini kerana menurut kajian Mardi sendiri, daging arnab mempunyai khasiat yang sangat baik untuk kesihatan berbanding dengan daging-daging lain. Disamping rasanya yang enak, daging arnab juga mempunyai kadar lemak yang sangat rendah, tinggi protein dan sangat sesuai dijadikan pengganti kepada daging-daging lain seperti ayam dan lain-lain.

Dengan peningkatan permintaan makanan di seluruh dunia dan krisis bekalan makanan seperti lembu dan kambing, arnab di lihat sebagai satu alternative kepada masalah ini. Dengan kadar kelahiran yang cepat, kos penjagaan yang rendah dan harga pasaran yang tinggi, ia akan menjadi sumber bekalan makanan yang semakin diterima baik di Malaysia mahupun di Negara-negara lain.

Bagi memastikan daging yang dihasilkan bermutu tinggi. kami di Maidah Farming Sdn Bhd hanya menggunakan baka-baka arnab dari jenis terbaik untuk di biakkan dan di pasarkan seperti baka New Zealand, Californian, English Spot dan kacukan antara mereka. Baka-baka ini dipilih kerana saiz dan nisbah daging berbanding tulangnya yang tinggi, tahan serangan penyakit, mempunyai kadar kelahiran yang tinggi serta mampu mencapai berat ideal dalam jangka masa yang singkat.

Oleh kerana penjagaannya yang mudah, kos yang rendah dan suber makanan yang mudah didapati, kami melihat Penternakan Arnab Pedaging ini merupakan sebagai salah satu alternatif kepada yang menginginkan pendapatan sampingan terutamanya suri-suri rumahtangga atau golongan pesara.

Luas kawasan yang diperlukan untuk menternak 60 ekor induk ( 10 penjantan dan 50 betina ) adalah kira-kira 400 kaki persegi. Purata pengiraan adalah seperti berikut :

10 Penjantan
50 Betina

Purata Kelahiran ( sehingga boleh di tuai ) : 4 ekor
Kekerapan kelahiran Setahun : 6 kali

50 x 4 x 6 = 1200 ekor setahun
Purata Sebulan : 100 ekor
Kos Makanan : 4 kg sebulan / ekor
Harga Makanan : RM1.20 / kg
Tempoh Penggemukan ( selepas cerai susu ) : 2 bulan
Jumlah Kos Makanan/ekor : RM1.20 x 4 kg x 2 bulan = RM 9.60
Harga Jualan Runcit : RM25 - RM30/kg

* berat ideal adalah berat yg ampu dicapai sebelum sedia untuk di sembelih ( 1.8 - 2.2 kg )

*bidang ternakan merupakan bidang yang agak rumit. Hasil yang diperolehi dari satu pengusaha kesatu pengusaha yang lain adalah berbeza disebabkan beberapa faktor seperti persekitaran, pengalaman, pemakanan, penjagaan dan lain-lain faktor yang boleh mempengaruhi hasil. Adalah dinasihatkan supaya sebelum bermula peserta seharusnya mendapatkan khidmat nasihat dari agensi-agensi yang lebih pakar dan berpengalaman.


Di Maidah Farming, kami menyediakan pekej ternakan ini dan kepada sesiapa yang berminat bolehlah berhubung terus dengan kami melalui :

email : maidahfarm@gmail.com
Tel/whatsapp : 012-7123559

Peserta-peserta yang mengikuti projek/pekej ini juga akan di bekalkan dengan induk arnab dari baka-baka terbaik ini bagi mengawal mutu daging yang akan di hasilkan nanti. Set sangkar, bangsal, set ubatan dan kursus penternakan juga akan diberikan supaya peserta dapat meningkatkan kefahaman tentang cara penjagaan yang betul.

Praktikal selama 2 minggu - 3 bulan juga ada disediakan di ladang kami di Johor. Tujuannya adalah untuk mendedahkan kepada peserta tentang suasana ladang ternakan yang sebenar

Berikut ialah antara fakta berkaitan khasiat daging arnab :

Melalui buku : Penternakan Arnab (MARDI, 1995)

Kandungan daging arnab;
Tenaga=160kcal,
Crude Protein=18%,
Lemak=7.1%,
Air=71%,
Kolesterol=136mg/100gm,
Vit, mineral dan asid amino.

Dalam ertikata lain daging arnab mempunyai kandungan protein yang tinggi, kaya dengan vitamin B12, kandungan kalori, lemak, kolesterol dan asid uriknya rendah, mempunyai kandungan air tinggi berbanding dengan ternakan lain seperti ayam pedaging, lembu atau biri-biri.


Selain itu daging arnab juga di katakan dapat merawat dan mengubati :

- masalah pencernaan kerana ianya mudah hadam.
- penyakit tekanan darah tinggi dan gout.
- penyakit demam malaria.
- penyakit asma
- masalah kencing tidak lawas (dagingnya yang dibakar)
- retak batu pada kemaluan.
- dapat mengemaskan perut yang gendut.

Daging arnab juga dapat meningkatkan tenaga, memperbaiki sel-sel dalam tubuh, membentuk sel-sel baru dan meningkatkan kecerdasan otak. Ia juga berkhasiat untuk meningkatkan tenaga batin golongan lelaki dan sekiranya dimakan hempedunya oleh wanita ianya baik untuk kesuburan.

Bagi sesiapa yang ingin mendapatkan daging-daging arnab yang telah siap di proses boleh lah berhubung terus dengan :

email : maidahfarm@gmail.com
Tel/whatsapp/msg : 012-7123559





Praktikal Penyembelihan dan Melapah




Anak-anak NZW berumur 2 minggu





Mengenali Punca Penyakit




Mengenali Punca Penyakit



Bilik Seminar / Kursus



Produk Maidah Food Industries


Praktikal oleh Para Peserta Kursus




Hasil Kerja Peserta Kursus




Ladang Penggemukan ( gambar hiasan )




Proses ' Dry Aging '




Induk NZW ( gambar hiasan )



MAJULAH ARNAB UNTUK SEMUA


TARIKH KURSUS SETERUSNYA :
6, 7 & 8 hb Jun 2015



*bidang ternakan merupakan bidang yang agak rumit. Hasil yang diperolehi dari satu pengusaha kesatu pengusaha yang lain adalah berbeza disebabkan beberapa faktor seperti persekitaran, pengalaman, pemakanan, penjagaan dan lain-lain faktor yang boleh mempengaruhi hasil. Adalah dinasihatkan supaya sebelum bermula peserta seharusnya mendapatkan khidmat nasihat dari agensi-agensi yang lebih pakar dan berpengalaman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan